Cukorbetegségre utaló “ártalmatlannak” tűnő tünetek

Jól tudjuk, hogy az, ha egy gyerek sokat kezd inni és sokat kezd pisilni, nem tűnik olyan ijesztőnek, mintha magas láza lenne, fájna vagy vérezne valamije, ennek ellenére kérjük, vegyék komolyan ezeket az ártalmatlannak tűnő tüneteket. Kérjük a gondozókat, óvodapedagógusokat, pedagógusokat, azonnal értesítsék a szülőket, hogy még aznap keressék fel a házi gyermekorvost vagy az ügyeletes orvost diabétesz gyanújával!

  • Nagyon sokat kezd inni az iskolás, óvodás gyermek, napi akár 3-4 liternyi folyadékot, olyan italt is elfogadnak, amelyet korábban nem. A kisdedek a szokottnál jóval nagyobb, háromszor-négyszer annyi tápszert, teát isznak meg.
  • Állandóan WC-re jár a gyermek, többször kikéredzkedik a foglalkozásról, óráról. A szobatiszta kisgyermek újra bepisil, akár a felsős-gimisnek is napközben elcsöppen a vizelete. A kisded pelenkája elnehezül, túlcsordul, eláztatva a kiságyat, akár dupla annyi pelenkát kell napközben cserélniük a gondozóknak.
  • Farkasétvágya lesz a gyereknek, mégis fogyni kezd, akár 2-3 ruhaméretet is egy-két hét alatt. Ez nem a klasszikus megnyúlás idejéhez köthető formálódás, annál sokkal szembetűnőbb. Arra lesznek figyelmesek például, hogy a korábban éppen passzentos kisnadrág elkezd lötyögni a gyermeken. Iskolások esetében pedig arról szoktak beszámolni, hogy a korábban jó húsban lévő diák megvékonyodik, akár egy-két hét alatt egy-két konfekcióméretnyit is lefogy.
  • Az addig energikus gyerek enerválttá válik, gyenge, nem bírja a fizikai aktivitást, elfekszik, elalszik tőle szokatlan napszakban is. Sőt, olykor meg is tudja fogalmazni: „olyan nehéznek érzem a fejem”. Kisdedek nagyon aluszékonnyá és szokatlanul csendessé válnak, szinte egész nap csak bóbiskolnak, alszanak.
  • Iskoláskorban emellett a látásproblémák is felébreszthetik a gyanút.

Súlyos tünetek

Figyeljék a gyermeket, mert a plakáton látható enyhe tüneteket csecsemőknél, kisbabáknál, óvodás gyerekeknél 1-2 héten belül, iskolásoknál 1 hónapon belül súlyos tünetek követik. Sajnos, az 1-es típusú diabétesz (gyermekkori cukorbetegség) azonnali kórházi kezelés nélkül végzetes lehet, ezért ne késlekedjenek jelezni a szülőknek, hogy azonnal forduljanak a házi gyermekorvoshoz vagy az ügyeletes orvoshoz diabétesz gyanújával!

  • hasi fájdalom
  • hányás
  • gyakori, mély légvétel (Kussmaul-légzés)
  • kiszáradás
  • zavartság
  • kóma

Vércukormérés ujjbegyes vércukormérővel

Vércukormérés ideje: étkezés előtt vagy bármely étkezés után 1,5-2 órával

Vércukormérés eszköze: ujjbegyes vércukormérő (pl. Dcont, Accu-Chek, MÉRYkék), amely egy csepp vérből megállapítja a vércukorszintet.

Vércukormérés módja

  1. Mindig kézmosással kezdjük a vércukor-meghatározást, ha erre valamiért nincsen mód, kézfertőtlenítőt kell használni, mert az ujjon lévő szennyeződések, ételmaradékok téves eredményhez vezethetnek.
  2. Az ujjbegyes vércukormérés alapkellékei: vércukormérő készülék, ujjbegyszúró és tesztcsík (a tesztcsík dobozát mindig zárjuk vissza!).
  3. A dobozból elővett tesztcsíkot behelyezzük a vércukormérőbe, ami így automatikusan bekapcsol, és feliratokkal, képekkel kommunikál, megkönnyítve használatát: kiírja például, ha felitathatjuk a vércseppet.
  4. Az ujjszúrót úgy élesítjük, hogy felhúzzuk a végét. A szúrót valamely ujj oldalsó részéhez odanyomjuk (lásd a kép jobb alsó sarkában), a gombot megnyomjuk, ami ezzel megszúrja az ujjat.
  5. Fontos, hogy szúrás után az első vércseppet mindig töröljük le.
  6. A második csepphez hozzáérintjük a tesztcsíkot, ami magától felszívja a vércseppet.
  7. A vért töröljük le a gyermek kezéről.
  8. Néhány másodpercet várnunk kell, míg a vércukormérő kiírja az eredményt.
  9. A tesztcsíkot dobjuk ki a szemetesbe.

Baracsi Gabriella képe a Diabéteszes gyermek az óvodában, iskolában c. pedagógusoknak szóló könyvben jelent meg.

Vércukorértékek

Egészséges ember vércukorértékei

  • Éhgyomorra mért vércukorérték : 6 mmol/l alatt
  • Étkezés után nem lehet több mint : 7 mmol/l
  • Étkezés után 2 órával a vércukorszintnek az étkezés előtti értékre kell visszaállnia.

Magas vércukorérték = hiperglikémia

Ha egy gyermeknél 11,1 mmol/l feletti vércukorértéket mérünk, ráadásul a korai tünetek is jelentkeznek (sokat iszik, sokat pisil, fáradékony, fogy, savanykás a lehelete), bizonyítottnak tekintjük a gyermek diabéteszét. A kórházban azonnal megkezdődik az inzulinterápia és a szénhidrátdiéta, amellyel megpróbálják normális tartományba terelni a diabéteszes gyermekek vércukorszintjét.

Ha a mért vércukorérték 11.1 mmol/l vagy magasabb, bizonyítottnak tekintjük a gyermek diabéteszét.

A betegség jellegéből adódóan az 1-es típusú diabétesszel élő gyermekek cukorértékei gyorsan változnak, rövid időn belül is nagyfokú ingadozás figyelhető meg. A közhiedelemmel ellentétben, nincs az a doktor, aki „be tudná állítani a vércukrot”. Egy cukorbeteg gyermek esetében ezért a normál vércukorszint tartományát tágabban értelmezzük, általában 4-10 mmol/l közötti értéket tartunk ideálisnak.

Mi a teendő, ha a gyermeknek magas a vércukra?

Mivel ez az állapot rövidtávon nem veszélyes, az inzulin beadásával rendeződik, nem kell megijedni. Ugyanúgy folytatódhat az iskolai/óvodai élet, csupán az intenzív mozgást, testnevelésórát kell ilyenkor mellőznie a diabéteszes gyermeknek. A szülő felelőssége, hogy a pedagógus felkészüljön erre a helyzetre, ismerje, mi számít magas vércukorszintnek, mik a teendők. Magas vércukor esetén a gyermek igyon sok vizet, a plusz – korrekciós – inzulin adásáról pedig előre egyeztessenek a szülővel!

Általában a gyermekek nem érzik, ha magas a vércukruk. Árulkodó jel lehet, ha fáradtnak, illetve indokolatlanul éhesnek érzik magukat, vagy dühösek, türelmetlenek, nyafognak.

Ha a magas vércukorértékhez HÁNYÁS társul, haladéktalanul értesítsék a szülőt, mert a gyermek kórházi ellátásra szorulhat!

Extrém értékek

Ha a vércukormérő készülék “Hi” vagy “Túl magas” jelzése jelenik meg a kijelzőn, az azt jelenti, hogy a mért érték 33,3 mmol/l fölötti, a készülék mérési tartománya fölötti érték. Kézmosás után ismételje meg a mérést, ha a kijelző ugyanazt mutatja, azonnal értesítse a szülőket! A “Lo” felirat veszélyesen alacsony vércukrot jelez. Ilyenkor azonnal adjon a gyermeknek gyorsan felszívódó szénhidrátot (lásd alább)!

A veszélyesen alacsony vércukrot Lo(w) felirattal, a veszélyesen magas vércukrot Hi(gh) felirattal jelzi a vércukormérő.

Alacsony vércukorérték vagy hipo(glikémia)

Hipoglikémiának, azaz veszélyesen alacsony vércukornak a 3,6 mmol/l alatti értékek tartjuk. Azonban érdemes már 4 mmol/l alatti vércukornál megkezdeni a beavatkozást, hogy ne forduljon súlyos hipoglikémiába a gyermek állapota.

Alacsony vércukor tünetei:

  • gyengeség;
  • bágyadtság, álmosság;
  • szédülés;
  • feszültség, zavartság;

SÚLYOS ESETBEN:

  • izzadás, remegés;
  • epilepsziás jellegű görcs;
  • eszméletvesztés.

Baracsi Gabriella illusztrációja a Diabéteszes gyermek az óvodában, iskolában szurikáta-kötetben jelent meg.

Alacsony vércukor kezelése

Ha a gyermek a fenti tüneteket mutatja, illetve érzi és jelzi is azokat, mérjék meg a vércukrát, és itassák, etessék, ha beigazolódott a hipoglikémia gyanúja! Az alacsony vércukor kezelésének szabálya: 0,3 gramm gyorsan felszívódó szénhidrát testsúlykilogrammonként. Azaz egy 15 kilós kisgyermeknél 5 gramm gyors szénhidrát, ami megfelel fél deciliter gyümölcslének vagy egy deci tejnek.

Glucagen, az életmentő injekció

Előfordulhat, hogy a gyermek egy gyors vércukoresés következtében eszméletét veszti, a vércukrát megmérve, a mérő nagyon alacsony értéket vagy „Lo”-t mutat, és az eszméletvesztés miatt nem lehet etetni-itatni. Ilyenkor kell alkalmazni a gyermek  kistáskájába készített Glucagen hypokitet, melynek használatát a kinyitás után ábrák mutatják a gyorsabb előkészítést segítve. Fontos információ: 10 éves kor alatt csak a fele adagot kell beadni!

Ami mindig a diabéteszes gyermeknél van…

  • Vércukormérő, benne mérő, ujjszúró, tesztcsík, vatta és fertőtlenítő kendő, ha olyan helyzetben
    kellene vércukrot mérni, amikor nincs mód kezet mosni, valamint pótelemek;
  • gyorsan felszívódó szénhidrát (gyümölcslé, gyümölcspüré, szőlőcukor stb.) és kekszek;
  • pennel kezelt gyermek esetében a penje, amelyet abban az időszakban használ,
    amikor óvodában, iskolában van;
  • Glucagen hypokit;
  • pumpás illető esetében pótelem a készülékbe, pót tartály, szerelék, pen.

Baracsi Gabriella illusztrációja az Újratervezés – megküzdést segítő könyvben jelent meg.

Támogasd a munkánk!

Csatlakozz közösségünkhöz önkéntesként, ha teheted, adománnyal segítsd alapítványunkat, vagy cégeddel vegyél részt egy-egy projektünk megvalósulásában! Nézd meg, mennyi mindent tudunk megvalósítani a támogatásoddal!

Támogatom

Iratkozz fel hírlevelünkre!