TOJÁS

Forrás NÉBIH

Forrás NÉBIH

Miért jó táplálék a tojás?

A tojás teljes értékű, könnyen emészthető fehérjéket és zsírokat tartalmaz. Tápértéke igen nagy, hasznosulása szervezetben majdnem tökéletes.

A tojássárgája kiváló A, D és E-vitamint forrás. Az A-vitamin a bőr, nyálkahártyák és szem épségérért felel, míg a D-vitamin segíti a kalcium felszívódását és a csontokba való beépülését. Az E-vitamin egy antioxidáns, ami sejtek és bőr védelmezője.

A tojásban emellett számos értékes ásványi anyag és B1, B2-vitamin és pantoténsav is megtalálható. A B-vitamin csoport tagjai az idegrendszer és izmok egészséges működéshez járulnak hozzá.

Tojás mint vitatott élelmiszer

 Magas tápértéke ellenére a tojás az egyik legvitatottabb élelmiszerünk.  A tojássárgájában átlagosan 200 mg koleszterin van, melynek következtében túlzott fogyasztását összefüggésbe hozták az érelmeszesedés kialakulásával. Azonban a vér koleszterin szintjének megemelkedésében örökletes hajlam és más táplálkozási tényezők is szerepet játszanak.

Egészséges fiatalok esetében átlagosan napi 1 tojás javasolt, idősebb felnőttek számára heti 3-4 db megengedett. Ezeknél az ajánlásoknál számolni kell az ételkészítéshez felhasznált tojások mennyiségével is.

Mennyi ideig fogyasztható a tojás?

 5 és 18 °C között tárolva a nyers, ép héjú tojás 3 hétig fogyasztható, a tojásrakást követő legfeljebb 28 napig, áll el.

A tojás megmosásával eltávolítjuka pórusokat védő hártyát, így hozzáférhetővé válik a romlást okozó mikroorganizmusok számára. Ezért a mosott tojást azonnal fel kell használni.

A keményre főtt tojás, héjában és héj nélkül is hűtőben tárolva egy hétig fogyasztható.

A terített asztalon ne hagyjunk fogyasztásra szánt tojást 2 óránál tovább.

Húsvét után is érdemes tehát színesíteni családunk étkezését tojásételekkel. Ehhez szeretnék ötletet adni a következő recepttel.

 

Hagymás tojáskrém

2-4 személyre

6 kemény tojás finomra vágva
1 csokor újhagyma finomra vágva (vagy metélőhagyma/medvehagyma)
2-3 evőkanál lágy sajt vagy majonéz
csipetnyi ecet
só és frissen őrölt bors (ízlés szerint)

Egy tálban keverjük össze a hozzávalókat, majd tegyük az egészet hűtőbe.  A majonéz/sajt helyett el lehet készíteni mustárral vagy olívaolajjal is.

Jó étvágyat kívánva,

Illés Beáta és Ezerné Mátyás Borbála dietetikusok