Kezdődik az óvoda!

Az óvodakezdés a gyermekeknek és a szülőknek is feszültséget, szorongást okozhat, hiszen új élet kezdődik: a gyermek számára ismeretlen helyen tölti majd az idejét – bár jó esetben – néhányszor már belátogattak az óvodába.

21173788 - happy children with teacher at school.

Mindkettejük számára elszakadást jelent az óvodakezdés, de a szülőnek igyekeznie kell leplezni saját félelmeit, hiszen a gyerekek jó “radarral” rendelkeznek, rögtön átveszik a szülő félelmeit.
Néhány jó tanács:
  1. Ha tehetjük, szoktassuk fokozatosan a gyermekünket az oviba: kezdetben néhány óra, később fokozatosan növelve az időtartamot.
  2. Ha van lehetőség szülős beszoktatásra akkor is fokozatosan növelve az időt, hagyjuk a gyermeket a csoportban, míg mi néhány percre kimegyünk.
  3. Fogadjuk meg az óvónéni tanácsait arra vonatkozóan, hogy milyen tempóban történjen a beszoktatás. (minden gyermek más, ezért az időtartam és a mód is eltérő lehet)
  4. Ne csapjuk be a gyermeket, akkor menjünk érte, amikor mondjuk! (pl.: ne hitessük el vele, hogy ebéd után hazavisszük, ha nem tudjuk megtenni… ha egyszer megtesszük, soha többet nem fog nekünk hinni, bizonytalan lesz, szorongani fog)
  5. A gyermekek nem az óvodától félnek, hanem attól, hogy nem jönnek értük …
  6. A gyermekek nem egyformák: van aki kezdetben sokat sír, nem fogad el ételt, csak az ajtót lesi egész nap, hogy mikor jönnek érte, de van aki rögtön “beleveti magát” az óvodai életbe, de néhány nap után sírva tiltakozik az oviba menetel ellen. Ennek oka lehet, hogy mindent kipróbált, elmúlt az újdonság varázsa, neki “ennyi elég is volt az oviból …”de lehet hogy konfliktusai adódtak a társakkal, óvó nénikkel …
  7. Az óvoda már nem bölcsőde. Több gyermekre kevesebb felnőtt ügyel. Kevesebb idő juthat egy-egy gyermekre. Fontos mindent megbeszélni az óvó nénikkel, ami a gyermekünkkel kapcsolatos. Nagyon fontos, hogy ezt ne a reggeli érkezéskor, délutáni távozáskor tegyük, mert ezzel elvonjuk a figyelmet a többi gyermekről, amiből könnyen lehet baleset! Ilyenkor csak egy-egy mondattal jelezzük, ha valami fontos információnk van a gyermekünkkel kapcsolatosan (pl.: nyűgös volt reggel, nem jól aludt éjjel, stb.) és ugyanígy rövid egymondatos információt várjunk délután az óvónőktől is. (hosszabb beszélgetésekre a fogadóóra ad lehetőséget)
  8. Gyermekünk minden ruhadarabjába helyezzük el a jelét! Ez a feltétele annak, hogy ő is és az óvó nénik is tudják, hogy az a ruha az övé.
Ha gyermekünknek bármilyen krónikus betegsége van, arról mindenképpen tájékoztassuk az óvodát. Pontosan beszéljük meg a betegség jellegét, az esetleges napközben szükséges gyógyszerek beadását (inzulin, asztmapipa stb.) Ha mindent pontosan és előre megbeszélünk, nem lehet baj!
Ha gyermekünk bármilyen szempontból más, illetve más elbánást igényel, beszéljünk róla! Nem kell szoronganunk … a gyermekek elfogadóak. Ha elmondjuk nekik, hogy a diabéteszes gyermeknek miért kell mérni a vércukrát, hogy miért kell esetleg más időpontban, vagy mást ennie, akkor a gyerekek ezt megértik, természetesnek tartják. A mozgássérült gyermekek esetén elmondhatjuk, hogy hogyan segíthetnek nekik, és ők meg fogják tenni, mert ez természetes.
Mindig pontosan adjuk meg a napközbeni elérhetőségünket, és erről ne feledkezzünk meg akkor se, ha ez változik az év folyamán.
Nagyon fontos, hogy mindenképpen partnerként tekintsünk az óvodára, az óvoda dolgozóira, hogy gyermekeink minél örömtelibb időszakként élhessék meg az ovis éveket.
Dóczy Ildikó óvodavezető
Robogó Óvoda, Budapest
—————————————————

Támogatsd Te is Libri 200 Ft-os adományjegy vásárlásával az 1-es típusú diabétesz korai felismerését a kép alatti szövegre vagy a kék szavakra kattintva:

(Libri törzsvásárlók törzsvásárlói pontjaikért is tudnak adományjegyet igényelni. )

26038_szurikata_alapitvany_1000x

Segítünk, hogy segíthessen – a Libri adományozási programjának kedvezményezettje a Szurikáta Alapítvány

——————————————————-